donderdag 7 juli 2011

Zoektocht

Een gemiddeld mens verspilt veertig dagen per jaar met het zoeken naar verloren dingen. Veertig dagen. Denk aan al die reizen die je had kunnen maken, pizza's die je had kunnen eten, boeken die je had kunnen lezen of uren die je voor je uit starend op een stoel had kunnen zitten.

Ik zou mezelf niet beschrijven als iemand die altijd alles kwijt is. Ik teken plattegronden in mijn hoofd, voeg daar alles aan toe wat ik onthouden wil en vind het zo vaak simpel terug. Overzichtelijk, is het in mijn hoofd, in tegenstelling tot de hoofden van de mensen die ik ken.
Die duizend keren dat ik de trein heb gemist doordat de fietssleutels van de persoon waarmee ik weg zou gaan opeens in het niets verdwenen waren, en ik maar stond te wachten en me afvroeg hoe je zo vaak iets kwijt kon zijn. Of die uren die ik iemand heb proberen te bellen, die mij achteraf vertelde al een week niet te weten waar zijn telefoon zich bevond.
Toch besef ik, nu ik erover nadenk, dat ook ik die veertig dagen vul met zoeken naar dingen die ik kwijt ben. Misschien minder aan de materiƫle dingen waarnaar je letterlijk op zoek kunt gaan, maar ik zoek in die dagen dan weer naar andere dingen (al moet ik trouwens wel zeggen dat ik elke avond mijn pyjama kwijt ben en hem terugvindt op de raarste plekken, een rare hobby is het zoeken daarnaar geworden).
Vaak raak ik mijn besef van tijd kwijt. Mijn ontbijt heb ik dan aan het eind van de middag gehad en als eigenlijk de volgende dag al begint heb ik soms nog het idee dat ik net opgestaan ben.
Daarnaast is inspiratie ook iets waar ik haast dagelijks een paar uur naar opzoek ga. Zo graag wil ik dan schrijven, dat het niet lukt, terwijl ik op andere dagen bij wijze van spreken zelfs over een eenzame pinguin iets kan schrijven waar ik tevreden over ben.
Of de liefde, zoek ik ook vaak. En aandacht, en mensen waarbij ik me veilig voel. Misschien kom ik wel over die veertig dagen heen met zoeken. Misschien zoek ik onbewust wel meer dan de gemiddelde mens, eerder mijn hele leven, maar heb ik dat alleen niet zo goed door.

Geen opmerkingen: