donderdag 21 juli 2011

Gedachtes

Wat als. Wat als ik vijftig jaar geleden geboren was. Of vijfhonderd. Of twee dagen eerder. Wat als mijn ouders dertig jaar geleden niet besloten hadden naar hetzelfde feestje te gaan en elkaar tegen te komen.
Wat als ik besloten dat ik me toch niet goed genoeg voelde om mee op skikamp te gaan. Wat als ik een andere weg naar huis was gefietst gisteren. Wat als ik vroeger besloten had dat ik toch liever op trompetles wilde dan gitaarles.
Wat als ik de moed bij elkaar gekregen had om er gewoon op af te stappen. Wat als…

Hebben vlinders, duizenden kilometers, meer invloed op ons leven dan wijzelf? Kan een vleugelslag aan de andere kant van de wereld ons leven meer veranderen dan al onze eigen pogingen? Ben ik een ander man over twintig jaar, als ik nu twee seconden mijn ogen dichtdoe? Anders dan als ik nu gewoon naar het scherm blijf staren?

Het antwoord is ja. Nee, dat weet ik niet zeker. Nee, jij weet het ook niet zeker. Maar ik denk het. En ik weet nog niet of dat een fijne gedachte is of niet. Waarom is het vaak zo lastig te bepalen of je iets fijn vindt of niet.

Ooit is er het einde. Misschien kun je dan eindelijk alles in zijn verband zien, als een geheel. Na een heel leven dag voor dag geleefd te hebben. Was ik de wereld voor iemand? Ben ik meer geweest dan seconde in een historie, één noot in een symfonie?

Was dat een fijne gedachte? Ik heb geen idee

2 opmerkingen:

margriet zei

wah dat denk ik ook altijd ja.
wat als ik dit niet gelezen had?

ik ga nu mijn toekomst veranderen door mijn ogen 10 seconden dicht te knijpen

zo.
nu ben ik een ander mens.
maar zou dat dan positief zijn of niet?

Een handje vol toffe mensen zei

:D nice! Ik denk dat ook heel vaak.

annet
[stom, ik moet mijn naam er steeds onder zetten]